Již několik dní před závodem sledovali pořadatelé, jezdci i diváci netrpělivě předpovědi počasí na první květnový víkend, který již tradičně patří pořádání závodů automobilů do vrchu na trati okolo zámku v Náměšti nad Oslavou – Zámecký vrch MANN-FILTER 2019. Přestože se nakonec předpověď počasí slibující velké množství deště nevyplnila, výrazný pokles teplot řádně prověřil schopností jezdců, jejich strojů ale i pořadatelů a bohužel letos i zdravotníků.
Na start letošního ročníku Zámeckého vrchu, kde již tradičně změřili síly účastníci Liqui Moly Mistrovství České republiky a České trofeje v závodech automobilů do vrchu a mezinárodního pohárového závodu Maverick Rescue Euro Cup, se postavilo 133 jezdců.
V sobotu již od prvních tréninků zajížděl dle předpokladů nejrychlejší časy loňský rekordman tratě Miloš Beneš na voze Osella FA30 a druhému nejrychlejšímu jezdci tréninků Markovi Rybníčkovi, který se v Náměšti nad Oslavou poprvé představil se siluetou McLaren F1 EVO, „nadělil“ více jak 4 sekundy a zdálo se, že o vítězi sobotního závodu je rozhodnuto. Jenže do výsledků zasáhly nešťastné okolnosti a počasí. V průběhu první závodní jízdy před zatáčkou „U dubu“ havarovala Gabriela Sajlerová na voze Mitsubishi Lancer EVO X, následovala téměř hodinová pauza z důvodu odstraňování následků nehody a transportu otřesené Gabriely na vyšetření do nemocnice. Když už se konečně rozjela startovní procedura havaroval v retardéru u zámku další jezdec a opět se stálo, tentokrát nebyl nutný zásah zdravotníků, ale odstranění následků havárie zabralo téměř další půlhodinu. Ke smůle nejrychlejšího muže tréninků Miloše Beneše začalo těsně před jeho startem pršet a Marek Rybníček, který startoval těsně před havárií na suché trati, získal výhodu, na kterou Miloš nedokázal zareagovat a Marek jízdu vyhrál. Vzhledem k časové prodlevě se ředitelství závodu rozhodlo závod ukončit po první závodní jízdě a vyhlásit výsledky po jedné jízdě.
Díky této situaci se absolutním vítězem sobotního závodu XXXVIII. Zámeckého vrchu MANN-FILTER stal Marek Rybníček na voze McLaren F1 Evo, který zároveň ovládl i klasifikaci LIQUI MOLY Mistrovství ČR v závodech automobilů do vrchu 2019. Druhý skončil Filip Sajler a třetí Ivo Holán, kteří startovali na vozech Mitsubishi Lancer EVO.
Průběh nedělního závodu již neovlivnil žádný déšť, za to ranní teplota těsně nad 3 °C vůbec nenasvědčovala květnovému termínu závodu a udělala vrásky na čele s výběrem pneumatik nejednomu z jezdců, zvlášť když v průběhu dne se teplota nevyšplhala ani k 10 °C a povrch tratě neměl o moc víc, což mělo za následek několik drobných havárií, u kterých už tentokrát nebylo potřeba pomoc zdravotníku a odnesli to jen pokroucené plechy. Díky zkrácenému sobotnímu programu ředitelství závodu rozhodlo o náhradě jedné tréninková jízdy za závodní a odjetí závodu s třemi závodními jízdami místo plánovaných dvou.
S touto situací se nejlépe v popasoval suverén loňské vrchařské sezóny závodů do vrchu Miloš Beneš, který na speciálu Osella FA30 jasně dominoval nedělnímu závodu a z Náměště nad Oslavou si domů odvezl pohár pro absolutního vítěze Zámeckého vrchu MANN-FILTER 2019. Druhým nejrychlejším jezdcem byl domácí Marek Rybníček, jehož premiéra vozu McLaren F1 před domácími fanoušky dopadla na výbornou. Kompletní sestavu na stupních vítězů doplnil třetí nejrychlejší Zdeněk Kráčmar, který startoval na voze Demon Car.
Víkendové závody České trofeje automobilů do vrchu měly hned dva vítěze. V sobotu získal prvenství Petr Žáček, který startoval s monstrózním voem Audi Sport Quatro S1, druhý skončil Lubomír Vymětal na BMW E46 a pohár za třetí místo vybojoval Petr David se svým VW Golf TDi. V neděli si první dvě místa na stupních vítězů prohodili Lubomír Vymětal, který zvítězil před Petrem Žáčkem a třetím Lukášem Tomečkem, který startoval na VW Golf I GTi Oettinger.
Mezi historiky v mistrovství ČR byl v obou víkendových závodech nejrychlejší Miloš Zmeškal, který jel s monopostem Ralt RT32.
Mezinárodní pohárový závod Maverick Rescue Euro Cup 2019 poznal o víkendu v Náměšti nad Oslavou při XXXVIII. Zámeckém vrchu MANN-FILTER dva vítěze. V sobotním závodě se jím stal Roman Švorc na voze Lucchini P3, který zvítězil před polským jezdcem Leszkem Trzepaczynskim na Normě M20F a třetím Rakušanem Christianem Ferstlem (Tatuus Master NT S2000). V první jízdě nedělního závodu udělal chybu Roman Švorc a vyřadil se z bojů o stupně nejvyšší. Přenechal tak svoje místo pro vítěze Christianu Ferstlovi, druhý opět skončil polský jezdec Trzepaczynski a třetí skončil nejúspěšnější český jezdec Radek Kolbábek na voze Ford Sierra 4000.
Mezi historiky v mezinárodním pohárovém závodě byl dvakrát nejúspěšnější jihlavský Tomáš Homola, který startoval na voze BMW E30. Poháry za druhé místo ve víkendových závodech si odvezl Lukáš Krupica z Hodonína na Škodě Rapid 136 a třetí po oba dny skončil další jihlavský jezdec Pavel Vrátil, který pilotoval Opel Kadet Gsi.
V prostoru startu závodu, předcházelo v neděli závodnímu programu slavnostní zahájení za účasti starosty města Náměště nad Oslavou Vladimíra Měrky a tajemnice městského úřadu Jaromíry Moudré, náměstka hejtmana Kraje Vysočina Martina Kukly, poslankyně Parlamentu ČR Moniky Oborné a investičního náměstka Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Ing. Libora Joukla, kteří popřáli jezdcům mnoho úspěchů a divákům krásné sportovní zážitky.
Letošnímu Zámeckému vrchu MANN-FILTER 2019 nepřálo počasí, ale i přesto sledovalo výkony jezdců okolo trati obrovské množství motoristických fanoušků. Těm zpestřovali podívanou pokaždé závodní jízdě v rámci doprovodného programu drifteři Michal Reichert s Danem Janotou se svojí Drift show a v neděli se divákům představil Aleš Loprais, nejúspěšnější český jezdec kategorie kamionů na letošním ročníku Rally Dakar, se svým speciálem Tatrou Jamal alias Královnou 69.
Po skončení nedělního programu zhodnotil letošní XXXVIII. ročník Zámeckého vrchu MANN- FILTER ředitel závodu Ivan Rybníček. „Letošní ročník Zámeckého vrchu patřil díky počasí a nepříjemným událostem, vůbec k těm nejnáročnějším v celé historii co závody v Náměšti nad Oslavou pořádáme. Gabriele Sajlerové přeji jménem celého organizačního výborů co nejrychlejší zotavení po sobotní velké havárii. Velký dík patří jezdcům za účast, sportovní zápolení i respektování našich rozhodnutí v průběhu závodu. Naší prioritou při pořádání závodů je hlavně bezpečnost jezdců i diváků, a bohužel to si někdy vyžádá neoblíbená řešení, jako bylo zrušení druhé sobotní závodní jízdy. Velký dík patří traťákům za jejich neocenitelnou práci a opravdu smekám před diváky, kteří si letos kvůli počasí opravdu užili své, ale vydrželi až do konce a opět vytvořili nezapomenutelnou parádní atmosféru.“